כך כבשו "וילי פוד" וצבי ויליגר את השוק הישראלי

חברת "וילי פוד" הוקמה בשנת 1994 על ידי שני האחים יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר). תוך שנים לא רבות התבססה החברה כאחת המובילות והמוערכות בשוק המזון בישראל, גרף הרווחים שלה מצביע על מגמת צמיחה מתמדת וגם צבי ויוסי עצמם יצאו נשכרים מההצלחה של "וילי פוד" ובשנת 2014 נאמד הונם המשותף בכמה מאות מיליוני שקלים. כך הפכה "וילי פוד" ליבואנית המזון הבולטת בארץ.

ההתחלה

צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו הצעיר יוסי (לשניים עוד אח, בן זקונים בשם רפי שמנהל מוסד תורני ומקדיש את חייו ללימודי תורה) נולדו למעשה אל עסקי המזון שכן אביהם, אלכסנדר, פתח מעט לאחר קום המדינה מכולת קטנה בדרום תל אביב ולשמחת לקוחותיו שהלכו והתרבו ייבא ארצה פרודוקטים שונים ובהם שימורי פטריות, לפתני פירות ועוד שימורים שבאותם ימים נחשבו לדליקטסים של ממש.

לאחר השירות הצבאי טסו האחים ויליגר לארה"ב על מנת ללמוד ניהול (צבי עשה זאת ב- UCLA, אחת האוניברסיטאות היותר טובות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות) ומייד לאחר תום לימודיהם שבו לארץ וקיבלו מאביהם את שרביט הניהול של החברה שהקים. ההתחלה היתה מבטיחה, וכך למשל צבי ויליגר (צביקה ויליגר) החליט למתג את החברה כמשפחתית, צעד מתקדם ביחס לאותה תקופה שהפך אותה למזוהה עם ערכים רצויים של מחיר ידידותי ושירות לבבי, אולם בהמשך – עקב תמורות שונות בשוק המזון – נאלצו שני האחים להכניס לעסק המשפחתי שותפים, וכשהשותפות לא עלתה יפה, פרשו מהחברה שהקים אביהם. שנתיים לאחר המהלך הכואב הקימו צבי ויוסי את "וילי פוד".

צמיחה מתמדת

הן היקף המכירות והן שורת הרווח הנקי בדוחות שמנפיקה "וילי פוד" מדי שנה מצביעים על מגמה מתמדת של צמיחה. אם בשנת 2000 עמד הרווח הנקי של החברה על פחות מ-2 מיליון ש"ח, הרי שב-2005 הוא כבר הסתכם בכ-1.7 מיליון דולר, בשנת 2012 הרוויחה "וילי פוד" כ-24 מיליון ש"ח וכעבור שנה בלבד – קרוב ל-32 מיליון ש"ח שהיוו גידול של כמעט 33% ברווח הנקי.

גם היקף המכירות נמצא במגמת עלייה מתמדת: כ- 190 מיליון ש"ח ב-2006, קצת יותר מ- 300 מיליון ש"ח ב-2009, ולמעלה מ- 336 מיליון ש"ח ב-2013.

באופן טבעי גם קטלוג המוצרים של "וילי פוד" הלך והתרחב עם השנים ונכון לתחילת 2015 הוא כלל למעלה מ- 600 מוצרים של יותר מ- 150 יצרנים משורה ארוכה של מדינות: אורז מהודו, גלידות מספרד, שימורי פירות וירקות ממונקו, גבינות מאיטליה, חליטות מארגנטינה, מאפים יווניים ועוד ועוד.

מוצרים איכותיים – במחירים תחרותיים

"סוד" ההצלחה של "וילי פוד" הוא פשוט: החברה מציעה לצרכן הישראלי מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים במיוחד.

יוקר המחיה בארץ הוא בעיה ידועה וכואבת, אולם בעוד ממשלות ישראל, מסיבות השמורות איתן, נמנעות מלפעול בנחישות ובנחרצות על מנת להוזיל את מחירי המזון, שהפכו גבוהים מאוד ביחס למדינות ה-OECD האחרות, הרי שצבי ויליגר (צביקה ויליגר) החליט לעשות זאת, גם במחיר של עימותים עם תאגידי ענק דוגמת אסם, יוניליוור ותנובה, ששליטתם בתחומים מסוימים בשוק המזון הינה כמעט מונופוליסטית.

כך, לדוגמה, הגלידה אותה מייבאת "וילי פוד" מספרד נגסה כבר בחודש הראשון להשקתה בארץ נתח שוק של למעלה מ-7% מכלל המכירות ברשתות השיווק – על חשבון שטראוס (השייכת ליוניליוור) ונסטלה (שהינה חלק מאסם-נסטלה). גם במקרים אחרים בחרו האחים יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) לייבא ארצה מוצרים שמחירם בארץ גבוה אך ורק בשל היעדר תחרות מספקת, ובכך סייעו לצרכן הישראלי ליהנות ממזון איכותי במחיר שהוא יכול להרשות לעצמו.